הקוסם

© כל הזכויות שמורות לאורי רז

הקוסם, חבילת Visconti-Sforza הקוסם, חבילת מרסיי של Jean Dodal הקוסם, חבילת מינקיאטה הקוסם – חבילת 1JJ
Visconti Sforza Magician card Jean Dodal Magician card Minchiate Fiorentine Magician card IJJ Magician card
הקוסם, החבילה של Wirth הקוסם, חבילת Whare Ra הקוסם, החבילה של Cicero הקוסם, החבילה של Waite
Oswald Wirth Magician card Whare Ra Golden Dawn temple Magician Card Cicero's Golden Dawn Magician card Rider Waite Smith Magician card


ההסטוריה של קלף
 

בחבילות עתיקות, דוגמאת חבילת המרסיי או המינקיאטה, הקוסם מייצג אדם שבאותה תקופה נחשב לבעל מעמד נמוך בחברה – עצמאי קטן שעוסק במלאכות כמו סנדלר, בעל בסטה, שרלטן המנסה לרמות את העוברים ושבים בטריק שלושת הקלפים או שלושת הכוסות, או קוסם רחוב. ברצף הארקנה הגדולה הקלף מייצג אדם בעל רכוש ועבודה, או 'עבודה בעיניים', המספקת לו פרנסה. יש כאן צעד אחד במעלה הסולם החברתי, אך זו מלווה בכניסה למסגרת חברתית הכרוכה באובדן חופש - השוטה ללכת לאן שיחפוץ, לשחק, לנגן, או לרדוף אחרי פרפר, בעוד הקוסם נמצא ליד שולחן עבודה.

קבלה בקלף

Magician, Eliphas Levi

בחבילות מרסיי הפופולריות, הקוסם מרים בידו האחת מטה, בעוד ידו השנייה מושטת כלפי מטה אל השולחן, כך שגופו וידיו יוצרים את הצורה של האות העברית א'. בשל דמיון צורני זה ומכיוון שקלף הקוסם ראשון בחבילה וממוספר כאחד, מיסטיקנים רבים, כמו אליפז לוי (איור משמאל) ואוסוולד ווירת', יצרו חבילות בהם הקוסם מותאם לאות העברית א'. השוטה, שבחבילות אילו בד"כ איננו ממוספר, מוקם בין יום הדין ובין קלף העולם ומותאם לאות ש'. בהשחר המוזהב התאימו את השוטה לאות א', וידיו ותנוחת גופו של הקוסם יוצרים צללית שונה.

במסדר השחר המוזהב העבירו את השוטה לראש הסדר, והתאימו לו את המספר אפס ואת האות א', כשהקוסם נדחק מקום אחד הלאה והתאימו לו את האות ב' – כך קלף הקוסם בחבילת השחר המוזהב נושא את האות ב' ותנוחת הגוף שלו אינו מזכירה עוד את האות א'. כמו כן, הפריטים המסורתיים שעל שולחן הקוסם – סכין, כוס, מטבעות, והמוט שבידו – הוחלפו בסמלי ארבעת הסדרות המשניות.

בחבילתו בחר Waite להראות את הקוסם עם יד אחת מושטת כלפי מעלה ויד שניה מצביע מטה - דומה לאות א', אך לא במידת הדמיון המאפיינת חבילות צרפתיות.


האות ב'
 

אחד הרעיונות הנקשרים לאות ב' בגלל ערכה הגימטרי והגייתה הכפולה הוא שני מישורי הבריאה - העולם העליון הרוחני והעולם התחתון הגשמי, כאשר אחת הפרשנויות לקלף הקוסם בחבילות כריידר הוא של הקוסם כגשר בין שני העולמות.

הסמליות של שני העולמות נמשכת לב' כפתוחה לכיוון אחד וסגורה לאחרים. פרשנות אחת היא כי פתחה של האות ב' פונה לאלהים ומקבל אור וגבה מופנה אל בני האדם, בחינת וְרָאִיתָ, אֶת-אֲחֹרָי; וּפָנַי, לֹא יֵרָאוּ. פרשנות הפוכה, הנקשרת לב' כאות הפותחת את התורה, היא כי אין לדרוש בנסתר - התורה הנמשכת מהאות ב' והלאה פתוחה לבני האדם, ואילו מה שמעל, מתחת, ולפני נסתר ממנו. בהקשר לקלף הקוסם, פרשנות זאת מזכירה את האיסור על כשוף וקסם ביהדות מפני שהמכשף מכחיש את פמליא של מעלה במובן שהוא מייחס ומנכס לעצמו כוחות השייכים לאלהים ובכך גורם לו להיות כחוש ורזה.


האות א'
 

האות א' מורכבת גראפית מהאות ו' באלכסון האמצעי ושתי אותיות י' - אחת מופנית כלפי מעלה, והשנייה מופנית כלפי מטה. הרכב גראפי זה פורש בדרכים רבות -

  • האות ו' כגֵו עם זוג יודין-ידיים או יד ורגל, והאות א' כולה כדמות אדם, אולי כמנהיג ההולך בראש תהלוכת האותיות. האות א' כאדם מופיעה הן בחבילות הצרפתיות, כאמור, אך יש בהשחר המוזהב שציירו את השוטה בפרופיל כדי ליצור צדודית אדם בדמות א'.

  • שתי היודין כהתחלה וסוף, והאות ו' כעץ החיים.

  • היוד הימנית כחכמה, האות ו' ככתר, והיוד השמאלית כבינה, והאות א' כולה כשלושת הספירות העליונות.

  • האות א' כיסוד האויר הראשון שכולל את שאר היסודות, שיצאו ממנו. בספר יצירה האות א' מייצגת את יסוד האויר המכריע בין אש למים.

כמה מהרעיונות הללו מהדהדים על רקע הקלף מחבילת הריידר - האדם עם יד אחת מופנית כלפי מעלה ושנייה כלפי מטה, המסוגל להוריד שפע ממקורו האין-סופי בעולמות עליונים.


מילות מפתח למשמעות הקלף
 

כשרון ומיומנות, כוח רצון, יכולת הסתגלות, בטחון עצמי, שליטה בעולם החיצוני, העשויים לשמש לטוב או לרע.




ביבליוגרפיה ומקורות קריאה מומלצים:
  1. חזון האותיות: תורת האידיאות של האלפבית העברי, מאת אליהו ליפינר.

  2. The Pictorial Key to the Tarot, by Arthur Edward Waite.

  3. Description of the Golden Dawn Temple Deck Magician Card, by Nick Farrell.

  4. The History of the Magician Card, by Tom Tadfor Little.

  5. The Book of Thoth, by Aleister Crowley.

  6. Sources of the Waite/Smith Tarot Symbols, by A. Grinder and R. O'Neill.

  7. Qabalistic Tarot: a Textbook of Occult Philosophy, by Robert Wang.

  8. Jung and Tarot, by Sallie Nichols.


חזרה לאינדקס דפי הפרשנויות