הכהנת הגדולה

© כל הזכויות שמורות לאורי רז

הכוהנת-נזירה, חבילת Visconti-Sforza הכוהנת-אמונה, חבילת Cary-Yale הכוהנת, Cary-Sheet הכוהנת, חבילת מרסיי
Visconti Sforza Priestess card Minchiate Fiorentine Priestess card Cary Sheet Priestess card Marseilles Priestess card
הכוהנת – חבילת 1JJ הכוהנת, החבילה של Wirth הכוהנת, חבילת
Whare Ra
הכוהנת, החבילה של Wang
IJJ Priestess card Oswald Wirth Priestess card Whare Ra Golden Dawn Priestess Card Wang's Golden Dawn Priestess card
הכוהנת, החבילה של Cicero הכוהנת, חבילת ה Rosicrucian tarot הכוהנת, החבילה של Waite הכוהנת, החבילה של Crowley
Cicero's Golden Dawn Priestess card Rosicrucian tarot Priestess card Rider Waite Smith Priestess card Crowley's Thoth Priestess card

ההסטוריה של קלף
 

הכוהנת היא מקבילתו של הכוהן, והינה הדמות הארכיטיפית של הצד הנסתר של הדת – אותו חלק נסתר של הדת, לדוגמא הקבלה ביהדות.

בחבילות הטארוט המסורתיות נקראו קלפי הכוהן והכוהנת בשמות האפיפיור והאפיפיורית. הכנסייה הקתולית לא מקבלת נשים לתפקידי כמורה בכלל ולכס האפיפיורות בפרט. בעוד שביהדות הרבנית, אשת הרב, הינה מוסד בפני עצמו, הכנסייה הקתולית אוסרת על כמרים לשאת נשים, ולכן האפיפיורית אינה יכולה להיות אשת האפיפיור.

לא פלא, אם כן, שקלף האפיפיורית נראה מוזר לעיניים נוצריות, וקיימים מספר סיפורים המתקשרים אליו. האחד הוא על האפיפיורית יוהנה – אישה שבגיל צעיר התחפשה לגבר נזיר כדי להתקבל לבתי-ספר של הכנסייה, ועם הזמן התקדמה בהיררכיה הכנסייתית עד שהגיעה לכס האפיפיור. לאחר שלוש שנות כהונה במשרה זו, כרעה יוהנה ללדת בתהלוכה ונסקלה עם התינוק על-ידי ההמון הזועם על חילול הקודש. לפי סיפור זה הכנסייה מחקה כל אזכור ליוהנה מרשומותיה כדי לכסות על האירוע המביך. סיפור שני הוא על כת בוגומילים, שנתפסו ככופרים על-ידי הכנסייה, שמינו אישה ממשפחת ויסקונטי-ספורזה לעמוד בראשם כאפיפיורית.

הכהנת הגדולה מאויירת בחבילות מסורתיות, כדוגמאת הקלף המובא מחבילת מרסיי בה הקלף נקרא האפיפיורית, עם ספר פתוח על ברכיה, כתר אפיפיוריות, ומעין וילון מאחוריה, כמודגם בקלף מחבילת מרסיי. לעיתים מאויירת האפיפיורית עם סמלים אחרים של האפיפיור, כמו הצלב וזוג המפתחות. בקלפים כאילו, מודגש דמיונה של הכהנת לאיור של המידה הנוצרית הטובה אמונה, כבפרסקו הבא של ג'יוטו של המידה הטובה אמונה.

פרסקו של המידה הטובה אמונה

קבלה בקלף

האות ג'
 


האות ב'
 

בשיטה הצרפתית מקובל להתאים לכהנת הגדולה את האות ב'. משמעות בסיסית של האות ב' היא בָּיִת. במסורת האומנותית של אירופה מקובל להשתמש בדמויות נשיות כדי לייצג אבסטרקציות, וקלף הכוהנת עשוי להיות ייצוג לכנסיה, או לבית האלהים.

האחד הרעיונות הנקשרים לאות ב' בגלל ערכה הגימטרי והגייתה הכפולה הוא שני מישורי הבריאה - העולם העליון הרוחני והעולם התחתון הגשמי. פרשנות אחת היא כי פתחה של האות ב' פונה לאלהים ומקבל אור וגבה מופנה אל בני האדם, בחינת וְרָאִיתָ, אֶת-אֲחֹרָי; וּפָנַי, לֹא יֵרָאוּ, או להפך - אות ב' כפותחת את התורה מלמדת כי אין לדרוש בנסתר - התורה הנמשכת מהאות ב' והלאה פתוחה לבני האדם, ואילו מה שמעל, מתחת, ולפני נסתר ממנו. רעיונות אילו נקשרים לכהנת כבעלת סוד וידע נסתר, הכהנת כגשר בין אלהים לאדם.


הקלף בחבילת הריידר
 

הגלימה הכחולה מסמלת הגנה, וצבע המים מסמל רגש וטיהור. הגלימה לבנה מראה על טוהר. כיסוי ראש לבן (כמו של נזירות) מראה על טוהר המחשבה. ידה הימנית של הכוהנת מוסתרת תחת הגלימה, בעוד ידה השמאלית נראית – הכוהנת הינה דמות פסיבית ואינטואיטיבית.

הצלב הינו סמל לשילוב רוח וחומר, והכוהנת יודעת שלא ניתן להפריד ביניהם. כמו כן סמל של סמכות דתית ורוחנית. מסדר השחר המוזהב שייך את קלף הכוהנת לנתיב בעץ החיים שמחבר בין ספירות כתר ותפארת ואת הקיסרית לנתיב בין חוכמה ובינה – הכוהנת הינה הצד הרוחני והקיסרית הצד החומרי.

הכתר הינו כיתרה של Isis. הכדור מסמל את השמש, והקרניים הם קרני פרה. הכתר בפני עצמו מסמל את הכוכב Sirius (הכוכב הבהיר ביותר בשמיים). Isis ובעלה Osiris מסמלים לפריון חקלאי (שהיה חשוב מאוד למצרים, במיוחד באזור הנילוס והדלתא). Isis הינה סמל לצד הנשי של האלוהות ולטבע הפתוח והקולט בדומה לירח המשקף את אור השמש. עם עליית הנצרות נבלעה Isis במרים אם ישו והפכה ל"מריה השחורה". הכתר גם מסמל את שלושת הפאזות של הירח – הירח הזורע, הירח המלא, והירח הגורע.

הוילון שבין שני העמודים ומאחורי הכוהנת נושא ציורי רימונים (המסמלים פריון נשי), עצי תמר (המסמלים פריון גברי והגנה), וענפים עם עלים המסמלים צמיחה. בקלף זה ניתן לראות מה נמצא מאחורי העמודים – בניגוד לקלף הכוהן. הכהן מתווך בין האל למאמינים, הרואים רק את הכהן. הכהנת, לעומת זאת, מובילה את המאמין בנתיב שבסופו מתגלה בפניו האל.

העמודים, אחד לבן ועליו האות J והשני שחור ועליו האות B, הם עמודי בית-המקדש יכין ובועז. הכוהנת יושבת זקופה בין שני העמודים – על אבן אפורה סמל לאיזון בין שני ניגודים (אפור - האמצע בין שחור ולבן). הכוהנת משויכת לנתיב בעץ החיים שמחבר בין ספירת כתר לספירת תפארת, קרי לעמוד המרכזי המאוזן בין שני העמודים הקיצוניים. הכיתוב הלבן על העמוד השחור והכיתוב השחור על העמוד הלבן מזכיר את ה Yin-Yang, המסמל ניגודים משלימים שכל אחד מהם מכיל מעט מן השני.

הכהנת מחזיה במגילה עליה כתובה המילה "TORA" – תורה = חוק, שחלקה גלוי וחלקה מוסתר תחת גלימתה של הכוהנת. המגילה מעידה כי הכוהנת מכירה לא רק את הצד הגלוי של הדת אלא גם את צידה הנסתר. המגילה גם מסמלת ידע, ואספקטים מסוימים של ידע – בעבר לא כל אחד ידע לקרוא ולכן כתיבת הידע הייתה מעין צופן שאפשר רק למעטים להבין אותו, וכן ייחוס חשיבות רבה למידע – הפרטים חשובים מכדי לסמוך על הזיכרון האנושי.


מילות מפתח למשמעות הקלף
 

הפנים הפרטיות של הדת, תורת הנסתר, השראה, חזון והתגלות, אינטואיציה, אמונה ודרך אישית בה, חוכמה ונסיון חיים.




ביבליוגרפיה ומקורות קריאה מומלצים:

חזרה לאינדקס דפי הפרשנויות