הכהן הגדול

© כל הזכויות שמורות לאורי רז

הכהן, חבילת Heron הכהן, חבילת Vieville הכהן, חבילה בלגית משנת 1770 הכהן, חבילה גרמנית משנת 1818
Heron Pope card Vieville Pope card Vandenborre Pope (Bacus, Bacchus) card Besancon Pope (Jupiter) card
הכהן, החבילה של Wirth הכהן, החבילה של Cicero הכהן, החבילה של Waite הכהן, החבילה של Crowley
Oswald Wirth Pope card Cicero's Golden Dawn Hierophant card Rider Waite Smith Hierophant card Aleister Crowley's Thoth Hierophant card


ההסטוריה של קלף
 

הכוהן לבוש כאפיפיור (לבוש בסיסי של בישוף, שכן האפיפיור הוא הבישוף של רומא, אך הכתר והצלב התלת-קומתיים הם פרטי לבוש מסורתיים המייחדים את האפיפיור), ומסמל לא את האפיפיור עצמו, אלא את התפקיד הארכיטיפי שלו – הכוח השולט החיצוני (Exoteric) בדת ויכול להיות בה במידה רב ראשי או רבנות, גורו, וכיוצא בזה. כמייצג הרשמי של הדת, הכהן מחוייב למסורת ולמסגרות שלו, דבר מקבע ומרבע, אך מצד שני הופך אותו לתווך בין המאמינים לאלוהים, ולכן גם לישועה ולחסד האלוהי. הכהן איננו הדת עצמה, אלא רק סמל לדת ופוסק הלכה.

חלק מהקלפים מראים זוג גברים עומדים מול הכהן כך שרואים קרחות עגולות לראשיהם - מנהג שבנצרות מכונה Tonsure, קרי קיצוץ השיער סביב הקודקוד כאות מסירות לאל, שהיווה תנאי מקדים להסמכה לכמורה. בקלף מספר סמלים נוצריים. זוג המפתחות לקוחים מהברית החדשה, שם נאמר כי ישו נתן לפטרוס את המפתחות גן-העדן והגיהינום ואת הסמכות לקבוע הלכות. המפתחות מסמלים גם את הכוח למחול על חטאים ולהטיל חרמות (= להוציא אדם מן הקהילה).

יז וַיַּעַן יֵשׁוּעַ וַיֹּמֶר אֵלָיו אַשְׁרֶיך שִׁמְעוֹן בַּר־יוֹנָה לא בָשָׂר וָדָם גִּלָּה־לְך זֶה כִּי אִם־אָבִי אֲשֶׁר בַּשָּׁמָיִם׃ יח וְגַם־אֲנִי אַגִּיד לְך כִּי אַתָּה הוּא כֵּיפָא וְעַל־הַכֵּף הַזֶּה אֶבְנֶה אֶת־קְהִלָּתִי וְשַׁעֲרֵי שְׁאוֹל לא יִגְבְּרוּ עָלֶיהָ׃ יט וְנָתַתִּי לְך אֶת־מַפְתְּחוֹת מַלְכוּת הַשָּׁמָיִם אֶת־אֲשֶׁר תֶּאֱסֹר עַל־הָאָרֶץ אָסוּר יִהְיֶה בַּשָּׁמַיִם וְאֶת־אֲשֶׁר תַּתִּיר עַל־הָאָרֶץ מֻתָּר יִהְיֶה בַשָּׁמָיִם׃ - מתי טז

יז וַיְהִי בִּרְאֹתִי אֹתוֹ וָאֶפֹּל לְרַגְלָיו כַּמֵּת וַיָּשֶׁת אֶת־יַד יְמִינוֹ עָלַי וַיֹּאמַר אֵלַי אַל־תִּירָא אֲנִי רִאשׁוֹן וַאֲנִי אַחֲרוֹן׃ יח וַאֲנִי הוּא הַחַי אֲשֶׁר הָיִיתִי מֵת וְהִנֵּה אֲנִי חַי לְעוֹלָם וָעֶד וּמַפְתְּחוֹת הַמָּוֶת וְהַשְּׁאוֹל בְּיָדִי הֵמָּה׃ - יוחנן א

ברבים מהקלפים נושא הכהן מטה בידו הימנית שבראשו צלב משולש או קצה מעוקל. מטה נקרא Crozier. מטה שכזה נישא על-ידי בעלי תפקידים אחרים בכנסייה, אך המטות שלהם נושאים צלב רגיל או כפול - הצלב המשולש שמור לאפיפיור בלבד. המטה הינו מטה רועים - סמל לכך שהאפיפיור מוביל את הקהילה כפי שהרועה מוביל את עדרו, קרי לסיפוק צרכיהם ובטחונם הרוחניים. המטה עם העיקול בקצהו דומה לאות ו' המשוייכת לקלף. הכתר המשולש, אף הוא סמל ייחודי לאפיפיור, מייצג את השילוש הקדוש ואת שלושת תחומי השלטון של האפיפיור - רומא, העולם הנוצרי, ועולם הרוח.

קלף הכהן היה שנוי במחלוקת במדינות שונות ובזמנים שונים. בחבילות כמו חבילת ה Besancon הגרמנית, מפאת כבוד האפיפיור הוחלפה דמותו בזאת של יופיטר, ראש פנתיאון האלים הרומאי, הדומה לאפיפיור בכך שהוא עומד בראש ההירארכיה של הדת הרומאית. בחבילות בלגיות ושוויצריות (דוגמאת חבילת IJJ השוויצרית וחבילת Vandenborre הבלגית) הוחלף הכהן באל הרומאי באכחוס, שאופיו מנוגד מאוד לזה של האפיפיור. הסיבה היא, ככל הנראה, בכך שמדינות אילו התנגדו לכנסיה הקתולית בתקופת מלחמות הדת, ולכן מדפיסי הקלפים בחרו להחליף את סמלי הכנסייה (הכהן והכהנת) בסמלים בעלי אופי הופכי.

קלף הכהן נקרא בכל החבילות עד המאה ה 18 האפיפיור, פרט לחבילות בהן הוחלף לדמות שונה לחלוטין, כגון יופיטר או באכחוס. במאה ה 18 החלו להופיע חבילות אזוטריות, בהן הוחלף שמו ל Hierophant - הכהן הגדול - כקישור לדתות המיסתורין היווניות, שם נקראו החונכים כוהנים גדולים. במסדר השחר המוזהב אימצו את השם החדש לקלף, כש Waite וקראולי, שהיו חברים במסדר, השתמשו בשם זה לקלף בחבילות שלהם.

קבלה בקלף

הכהן מחבילת השחר המוזהב של Cicero מחזיק בידו השמאלית מטה שבראשו The Banner of the East. הרקע של הדגל לבן, צבע האור והטוהר. הצלב צבוע בצהוב-זהב ועשוי משישה רבועים - שש הוא המספר של ספירת תפארת, הקשורה לשמש. האות T מסמל את דרך החיים. מגן הדוד עשוי ממשולש אדום של אש ומשולש כחול של מים, ומייצג את רוח האלוהים ומי הבריאה.בטקסי החניכה של השחר המוזהב החניך מטפס, באופן סימלי, על עץ החיים, מספירת מלכות לכיוון ספירת כתר, המומשלת לטיפוס על הר. העלייה נעשית כאשר פניו של החניך כלפי מזרח - אל עבר אורה של השמש הזורחת. דגל המזרח מייצג את עלייתו של החניך אל עבר אורו של הידע המושלם (=> כתר) שאור השמש (=> תפארת) מחוויר בהשוואה אליו.

דגל המזרח צלב מחולק לשישה ריבועים
Banner of the East Six Squares Cross

האות ו'
 

בספר יצירה נכתב: "המליך אות ו' וקשר לו כתר וצר בו שור בעולם ואייר בשנה ויד שמאל בנפש". במדרש אותיות נכתב "ו דומה למקל שעתיד להכות בו הרשעים בגיהנם לפי שטבעו בהבלי העולם:"

האות ו' נראית כמו וו - עצם שמטרתו לחבר דברים זה לזה. כך היא מחברת מילים אחת לשנייה בתחביר העברי - 'קניתי בשוק בננות ותפוחים. תמונות מחוברות לקיר הסלון בעזרת ווים, ומגבות מחוברות לדלת האמבטיה בעזרת ווים.


הקלף בחבילת הריידר
 

בחבילת הריידר ניתן לראות דבר בין שני העמודים – הכוהן מסמל את הממסד שנועד ללמד את הדת להמונים, ולכן העמודים אינם הפתח למקדש עליו שומרת הכהנת. בידו הימנית הכהן מסמן את הסמל המבדיל בין החלק הנגלה של הדוקטרינה הדתית ובין החלק הנסתר שלה, המבדיל בין הטוב לרע, והמצביע על השילוש הקדוש של הנצרות (האב, הבן, ורוח הקודש).

בחבילת הריידר, הצבע הדומיננטי הוא אפור - הצבע שנוצר מעירוב של צבעים מנוגדים. ככזה האפור הוא מסמל את יכולתו של הכהן לגשר בין האנושי לאלוהי, ובין הגישות של הכמרים שלפני - בין השחור והאדום של הארצי והאנושי ובין הלבן והכחול של האלוהי. האפור הוא גם צבע של חכמה, ושל ספירת חכמה אליה מוביל הנתיב בעץ החיים אליו משוייך הכהן. כמו כן, האפור הוא צבע של הסתרה - הכהן מסתיר את הצד האזוטרי של הדת, אותו חושפת הכהנת הגדולה.


מילות מפתח למשמעות הקלף
 

הפנים הציבוריים של הדת, הממסד הדתי, והסמכות הדתית, לדוגמא הרבנות והרבניים הראשיים. בהתאם עשוי לייצג תהליכים המערבים את הסמכות הדתית, כמו טקסי נישואין וגירושין.




ביבליוגרפיה ומקורות קריאה מומלצים:

חזרה לאינדקס דפי הפרשנויות