האוהבים

© כל הזכויות שמורות לאורי רז

האוהבים, חבילת Visconti-Sforza האוהבים, חבילת Visconti-Sforza האוהבים, חבילת מרסיי האוהבים – חבילת IJJ
Visconti Sforza Lovers card Visconti Sforza Lovers card Marseilles Lovers card IJJ Lovers card
המאוהב, חבילת מינקיאטה האוהבים, החבילה של Etteilla האוהבים, החבילה של Wirth האוהבים, חבילת Whare Ra
Minchiate Fiorentine Lovers card Etteilla Lovers card Oswald Wirth Lovers card Whare Ra Golden Dawn temple Lovers Card
האוהבים, החבילה של וואנג האוהבים, החבילה של Cicero האוהבים, החבילה של Waite האוהבים, החבילה של Crowley
Wang's Golden Dawn Lovers card Cicero's Golden Dawn Lovers card Rider Waite Smith Lovers card Aleister Crowley's Thoth Lovers card


ההסטוריה של קלף
 

בקלפים העתיקים ביותר – חבילות ויסקונטי ספורזה, בהן הקלפים נטולי מספרים ושמות – מופיע קלף האוהבים כקלף של חתונה ואהבה. רבים אף משערים שהחבילות צוירו כמתנות חתונה לחברי משפחה ספציפיים ממשפחות ויסקונטי-ספורזה, ושהדמויות החתן והכלה על הקלפים הן דיוקנותיהם של החתן והכלה האמיתיים. קלפי הטארוט האיטלקיים נקראו קלפי ניצחון – כל קלף בארקנה הגדולה ייצג כוח כלשהוא המנצח את הכוח המיוצג על-ידי הקלף הקודם.

בחבילת המינקיאטה הקלף חוזר על המוטיב ים הגרפיים של חבילות ויסקונטי-ספורזה, אך הקלף נקרא "המאוהב" ולא "האוהבים". הקלף מתואר בספרון המלווה את החבילה כנסיך הכורע ברך בפני עלמה המייצגת את האהבה בכל צורותיה, שהינה בלתי-נמנעת, כשהדמות המכונפת מעל מייצגת את הגורל המכה את הדעת בעוצמתה הרגשית של האהבה. הקלף מפורש כבחירה בין כניעה לפיתוי ובין מוסריות, בין הזמני ובין הנצחי.

בחבילת אטילה הקלף מייצג נישואים. מילת המפתח לקלף ההפוך היא Liaison, מילה בת כמה משמעויות רלוונטיות. המשמעות שנראה לי שאטילה התכוון אליה היא של רומן ובגידה, אך שתי משמעויות אחרות הן קשר קרוב בכלל ותקשורת.

הטארוט של מרסיי מציג מוטיב שונה, המודגש בחבילה של אוסוולד ווירת' – מוטיב הבחירה. בקלף מוצג גבר שליבו נקרע בין שתי אפשרויות. האחת מיוצגת על-ידי אישה צעירה ומושכת משמאל, המחזיקה את ליבו של הגבר ואליה פונה גופו של הגבר – ליבו יוצא אליה. השנייה מיוצגת על-ידי אישה מבוגרת וחכמה מימין, המחזיקה בכתיפו של הגבר ואליה פונה ראשו – הראש אומר לפנות אליה.

לדעתי הקלף מציג פה את נושא הבחירה באופן כללי – בחירה בין דרך הלב לדרך הראש, בחירה בין משיכה מינית ובין אהבה, בין לחיות את הכאן והעכשיו ובין דחיית סיפוקים (= תכנון ארוך טווח לשם הנאה מאוחר יותר, בניגוד להתנזרות מהנאה לחלוטין), וכיוצא באילו בחירות.

פרשנות אחת שאני רואה בקלף היא שלב בהתבגרות בו אדם צריך לבחור בין המשך בחיים בחסות אימו (הכוהנת) ובין מעבר שלב בחיים לנישואים עם אישה (הקיסרית). כאן לא מדובר בהכרח באופציות שמוציאות זו את זו (א' או ב', אבל לא שניהם), אלא בבחירת דרך שנותנת מקום לשתי האופציות.

החיים מלאים בבחירות כאלה – עם החתונה צריך לבחור דרך שתתן את המקום הראוי הן לאישה, הן לאם, והן לחמות. בעת בחירת מקצוע בוחרים דרך שתתן את המקום הראוי הן לדאגות הפרנסה והן לתחביבים. שש מייצג איזון, וכך קלף האוהבים קורא לבחירה שמאזנת בין הכוחות המושכים את האדם לכיוונים שונים. כך אני רואה בקלף האוהבים של חבילת IJJ אב השולח את בנו לשלב הבא בחייו, בו הבן מקים תא משפחתי משלו, ואת השטן כבחירה שאין בה איזון – אחד מהכוחות מבוטל בפני כוחות אחרים, מה שמשאיר את האדם מופסד.

קבלה בקלף

קלף האוהבים של מסדר השחר המוזהב מציג גרסה שונה לחלוטין של קלף האוהבים, כפי שניתן לראות בחבילות של וואנג, סיסרו, וה Whare Ra. הקלף מתייחס לסיפור המיתולוגי על פרסאוס ואנדרומדה.

לסיפיאוס, מלך אתיופיה, וקסיופיאה, אישתו, הייתה בת בשם אנדרומדה. קסיופיאה התגאתה ביופיה כל כך עד שהשוותה את עצמה לנימפות-ים, מה שהרגיז את הנימפות עד כדי כך ששלחו מפלצת ים שפגעה בחופי אתיופיה. סיפיאוס, בעצת האורקל, כפת את אנדרומדה לסלע בים להטרף על-ידי המפלצת כאמצעי להרגיע את זעמן של הנימפות. באותו הרגע עף פרסאוס (בעזרת הנעליים המכונפות שקיבל מאתינה, נושא את החרב והמגן איתם הרג את המדוזה) דרך מקרה מעל הסלע, ונבהל ממראה עיניו.

פרסאוס שאל את אנדרומדה לפשר הדבר, ולאחר שקיבל הסבר, פרצה המפלצת מן הים והחלה לשחות לעבר אנדרומדה, כנגד עיניהם של לסיפיאוס וקסיופיאה המבועתים, שקצרה ידם מלהושיע. פרסאוס הציע להציל את אנדרומדה מהמפלצת, אם הוריה יסכימו שישא אותה לאישה. הם הסכימו ואף הציעו נדוניה מפוארת. פרסאוס ירד מיד להלחם במפלצת, הרג אותה, וזכה בידה של אנדרומדה.

מסדר השחר המוזהב שייך את קלף האוהבים לנתיב שמחבר את ספירת תפארת לספירת בינה, קרי לטקס בו עובר החניך מדרגת Adeptus Exemptus במסדר הפנימי לדרגת Magister Templi במסדר המאסטרים הנסתרים. Mathers בדרגת ראה בדרגת ה- Adeptus Exemptus נקודת עצירה. לא רק שהוא ראה במעבר הזה בלתי אפשרי לאדם שעדיין חי בגופו הפיזי, הקבלה למסדר המאסטרים הנסתרים נערכה רק כאשר התפנה מקום – אירוע נדיר בהתחשב בכך שהמאסטרים הנסתרים הגיעו לדרגות רוחניות גבוהה שכזאת שהסבירות שלאחד מהם ייקרה אירוע כה חריג עד שייאלץ לפנות את מקומו הינה אפסית. קראולי, לעומת זאת, ראה בדרגת ה- Adeptus Exemptusנקודה שממנה חייבם או להמשיך הלאה או ליפול אחורה.

במסדר השחר המוזהב הסיפור הדגים את משמעות הקלף כהארה ושחרור מהרגלים, חומרנות, פחד, ותקיעויות המובילות למוות וריקבון. בגישתו של קראולי, או שהחניך מצליח להשתחרר מעולם החומר, ההרגלים, והפחדים, או שהוא נתקע ומת. Mathers הגדיר את משמעות הקלף כמוטיבציה, כוח, ופעולה הנובעים מדחפים והשראה (השראה פסיבית, מדיומלית), קרי כיכולת לתפקד כדי המקסימום מתוך השראה הבאה מעולמות בלתי-מושגים.

הקלפים של קראולי ו Waite מציגים בשתי דרכים שונות פן נוסף של הקלף לתפיסת המסדר. הם ראו בנתיב של הקלף האוהבים במסלול הירידה של האור האלוהי היורד ממקורו מעל ספירת כתר למטה אל ספירת מלכות את את הנקודה שבה האחדות האלוהית מתפצלת לרעיונות מנוגדים הופכיים ואת הנפילה מגן-עדן אל עולם החומר. במסלול העלייה הופך הנתיב לנקודה בה החניך זוכה להארה – הוא מתעלה על תפיסת העולם במושגים של רעיונות הופכיים (שחור ולבן) ומתחיל לתפוס אותו כאחדות (סמל היין-יאנג).

כך מבטא קלף האוהבים של קראולי את החתונה האלכימית – איחוד הניגודים לידי יצירת הזהב האלכימי, וקלף האוהבים של Waite את הנפילה מגן-העדן ואת החזרה אליו ("האישה מייצגת לכאורה משיכה לחיי רגש הנושאים איתם את רעיון נפילת האדם, אך למעשה היא איננה מפתה מרצון ובמודע אלא משמשת ללא מודע ככלי בידי ההשגחה העליונה. כשל זה של האישה הוא שיאפשר לאדם להתעלות אל יעדו הסופי, ורק דרכה יוכל להשלים את עצמו. הקלף מייצג עוד פן ממסתרי הנשיות", Waite על קלף האוהבים מתוך The Pictorial Key to the Tarot)

האות ז'
 


מילות מפתח למשמעות הקלף
 

אהבה, זוגיות, חתונה, בחירה, התבגרות, מעבר שלב בחיים.




ביבליוגרפיה ומקורות קריאה מומלצים:

חזרה לאינדקס דפי הפרשנויות