יום הדין

© כל הזכויות שמורות לאורי רז

יום הדין, חבילת Visconti-Sforza יום הדין, חבילת Jean Dodal יום הדין, חבילת Vieville התהילה, חבילת Minchiate Etruria
Visconti Sforza Judgement card Jean Dodal Judgement card Vieville Judgement card Minchiate Etruria Fame card
יום הדין, החבילה של Wang יום הדין, החבילה של Cicero יום הדין, החבילה של Waite יום הדין, החבילה של Crowley
Wang's Judgement Card Cicero's Golden Dawn Judgement card Rider Waite Smith Judgement card Aleister Crowley's Thoth Judgement card


ההסטוריה של קלף
 

הציור הינו דרך נוצרית מסורתית לצייר את תחיית המתים ויום הדין, ומסתמך על התיאור מהברית החדשה – ספר מתי, פרק כד', פסוקים 31-29:

כט וְאַחֲרֵי צוֹק הָעִתִּים הָאֵלֶּה פִּתְאֹם תֶּחְשַׁך הַשֶּׁמֶשׁ וְהַיָּרֵחַ לֹא יַגִּיהַּ אוֹרוֹ הַכּוֹכָבִים יִפְּלוּ מִן־הַשָּׁמַיִם וּצְבָא הַמָּרוֹם יָזֻעוּ׃ ל אָז יֵרָאֶה אוֹת בֶּן־הָאָדָם בַּשָּׁמָיִם וְסָפְדוּ כָּל־מִשְׁפְּחוֹת הָאֲדָמָה וְרָאוּ אֶת־בֶּן־הָאָדָם בָּא בְּעַנְנֵי הַשָּׁמַיִם בְּעֹז וּבְהָדָר גָּדוֹל׃ לא וְהוּא יִשְׁלַח אֶת־מַלְאָכָיו בְּקוֹל שׁוֹפָר חָזָק וְקִבְּצוּ אֶת־בְּחִירָיו מֵאַרְבַּע הָרוּחוֹת מִקְצֵה הַשָּׁמַיִם עַד־קְצֵה הַשָּׁמָיִם׃

הדגל עם הצלב מופיע באופן מסורתי באיקונות נוצריות שונות, כולל של תחיית המתים. מקורו בקרב של הקיסר הרומאי קונסטנטין במקסנטיוס – ערב הקרב נגלה ל קונסטנטין חזיון בו ראה דגל \עם צלב ובת קול שאמרה להם שבעזרת צלב זה ינצח בקרב. קונסטנטין הצעיד את סוסו לנהר, הכריז שנטבל בו ברגע לנצרות, והוביל את צבאו תחת דגל עם צלב לנצחון. בעקבות נצחון זה הפך קונסטנטין את הנצרות לדת הרשמית של רומא, והדגל הפך לסמל נוצרי לנצחון, והחל להופיע באיקונות הקשורות לנצחון הנצרות כמו תחיית המתים.

בכמה חבילות קלף הצדק ממוקם בין קלף יום הדין וקלף העולם, סדר שמציג את משמעות הקלף בצורה הברורה של 'תחילת הסוף' – עירור וכינוס כל האנשים כהקדמה לסיכום מעשיהם, מתן פסק דין, ומתן עונש או פרס בהתאם. בסמיכות לקלף המוות מודגש המסר של הקלף כמתן פרס או עונש לאדם בהתאם למכלול מעשיו במהלך חייו. בחיי יום-יום קלף זה יכול להתבטא כסליחות של חודש אלול (מתן דין וחשבון אישי על השנה שחלפה לקראת השנה הבאה), כניסת פרוייקט לשלבי סיום, וכיוצא באילו.

בקלף מחבילת Visconti-Sforza, מופיעים זוג מלאכים תוקעים בחצוצרות מתחת לאלוהים-האב הנושא את חרב הצדק, כדרך להעביר את המסר שיום הדין משלב את התקומה לחיים עם עשיית צדק אלוהי.

בחבילת המינקיאטה המלאך עם החצוצרות מייצג את התהילה, או את השם – הטוב או הרע – שיצר לעצמו אדם בחייו. העיר ברקע היא פירנצה, ועל הדגל מופיע הסמל של משפחת מדיצ'י, והקלף מסמל את תהילת הנצח שמשפחת מדיצ'י זכתה בה בזכות מעשיה.

משמעות הקלף שונתה מעט – הדגש הוסט מתחילת התהליך לסיומו, כשהמסר ברקע הוא שטוב שם משמן טוב. נכסים חומריים נצברים ואובדים במהלך חייו של אדם ותועלתם לאחר המוות מועטה, אך שמו של אדם יכול לשמש כדוגמא וזכר לו גם מאות בשנים אחרי מותו.

קבלה בקלף

בחבילת הטארוט של שחר הזהב הותאם הקלף לאות ש', ולכן ליסוד האש. התמונה בקלף פורשה מחדש.הפירמידה המשולשת מסמלת את יסוד האש. היא מורכבת מארבעה משולשים - שלושה מייצגים פנים גלויים של יסוד האש, והרביעי הוא סינתיזה של שלושת הפנים הללו.

הפן הראשון הוא של האש כחום השמש בראש השמיים, חום אביבי הגורם לגדילתם הטבעית של צמחים והבשלת הפרי. הפן השני הוא של האש כאשר השמש נמצאת 'מתחת לאדמה' בלילה, אז האש מתפרצת מתוך האדמה מהרי געש ומחריבה את סביבתה. הפן השלישי הוא של האש כחום השמש בימי שוויון העונות - שמש עונות המעבר הממוזגת המתחילה את החורף או את הקיץ, הוא האש האסטרלית ואש החיים.

הקלף מחבילת שחר הזהב מבטא את שלושת הפנים הללו. המלאך בקלף הוא מיכאל, המלאך השולט של השמש, המייצג גם את הפן הראשון של יסוד האש. הנחשים הקופצים בתוך הקשת הם סמלים לשרפים הלוהטים. החצוצרה מייצגת את השפעת יסוד הרוח היורדת מספירת בינה, בעוד הדגל עם הצלב מתייחס לארבעת נהרות גן-עדן ולאותיות השם המפורש. הדמות המשאלית הקמה מן האדמה היא סמאל, שליט האש הגעשית - הפן השני של האש. הדמות הימנית היא אנאל, שליטת האש האסטרלית, המזוהה גם עם אילות האדמה ופוריות (צרס ופרספונה, איזיס ונפת'יס), לכן היא מופיעה בשתי צורות, וקמה מהמים. שלושת הדמויות הללו מסודרות בצורת המשולש המסמל את האש, ומייצגות את פעולת האש על יסודות האויר, האדמה, והמים. הדמות האמצעית בתחתית הקלף, המפנה את גבה ומרימה את ידיה היא אראל, שליט החום הכמוס, העולה מן האדמה כדי לקבל ולספוג את תכונותיהם של שלושת האחרים, ומייצגת גם את החניך, ה'קם לתחייה' מיסוד האדמה דרך נתיב האש ('טבילת אש', המהווה חניכה כמו שהטבילה במים בנצרות מהווה חניכה). שלושת הדמויות בתחתית הקלף יוצרות צורה כשל האות ש', לה מותאם יסוד האש.

האות ש'
 

לאות ש' שלושה ראשים - קשר לרעיון מערכת שלימה המורכבת משלוש יחידות, לדוגמא:

  • שלושת העולמות - העולם הזה, ימות המשיח, והעולם הבא. קלף יום הדין מבטא את הרעיון, גם אם בסמלים נוצריים, כסוף העולם הזה ותחילת ימות המשיח, עם הציפייה לעולם הבא הבא לידי ביטוי בקלף העולם - הקלף בנוי כמו האיקונה הנוצרית Christ in Majesty, המבטאת בסמלים נוצריים את שלטון המשיח.

  • שלושה השותפים בהבאת אדם לאוויר העולם - אביו, אמו, ואלוהים. בקלף יום הדין של חבילת הריידר עומדות משפחות של אם, אב, וביניהם ילד ומעליהם המלאך שליח האל.

  • שלושת הפנים של יסוד האש, שהאות ש' שולטת בכוחותיו.

טיפות מי הגשם שוברות את האור לשלושה צבעי היסוד (אדום, צהוב, וכחול), ואילו יוצרים את הקשת על כל צבעיה וגווניה. הקשת, המופיעה בקלף של שחר הזהב, היא סמל לברית השלום שכרת אלוהים עם הגזע האנושי אחרי המבול.


מילות מפתח למשמעות הקלף
 

התעוררות פנימית וחיצונית, אנרגיה, התחדשות.





ביבליוגרפיה ומקורות קריאה מומלצים:

חזרה לאינדקס דפי הפרשנויות