מה מסתתר מאחורי הוילון של הכהנת הגדולה ?

© 2003-2007 כל הזכויות שמורות לאורי רז.

הכהנת הגדולה
הכהנת הגדולה מחבילת הריידר

כדי לענות על השאלה אתחיל במעט רקע. אחוות השחר המוזהב, מסדר בו Waite - יוצר חבילת הריידר - היה חבר ושמהחבילת הטארוט שלה הושפע רבות, התאים את קלפי הטארוט לעץ החיים. קלפי הארקנה הגדולה הותאמו לנתיבים בסדר רץ מלמעלה למטה, החל מהשוטה שהותאם לנתיב הראשון המחבר את מכתר לחכמה, דרך הקוסם שהותאם לנתיב השני המחבר את כתר לבינה, הכהנת שהותאמה לנתיב השלישי המחבר את כתר לתפארת, וכך הלאה עד לקלף העולם שהותאם לנתיב העשרים ושניים המחבר את יסוד למלכות. הקלפים הממוספרים בארקנה הקטנה הותאמו לספירות על בסיס נומרולוגי - האסים לספירת כתר, קלפי השתיים לספירת חכמה, וכך הלאה עד לקלפי העשר שהותאמו לספירות מלכות.

החלק הרלוונטי לדיון הוא ראש עץ החיים, כפי שמודגם באיור הבא -

ראש עץ החיים לשיטת השחר המוזהב
ראש עץ החיים לשיטת השחר המוזהב. הנתיבים האלכסוניים של האוהבים והקיסר לא נכללו כדי לפשט את האיור.

שלושה נתיבים מובילים לספירת כתר, לה מותאמים קלפי האסים, והם הנתיבים המותאמים לקלפי השוטה, הקוסם, והכהנת. Waite מיקם את הספירה המדומה דעת בנקודת ההצטלבות בין הנתיב של הקיסרית, המחבר את ספירת חוכמה לספירת בינה, ובין הנתיב של הכהנת, המחבר את ספירת כתר לספירת תפארת.

קלף הכהנת של Waite משקף את המבנה של עץ החיים - הרימון העליון נמצא במיקום של ספירת כתר, שלושת הרימונים בכל צד נמצאים במיקומים של שלושת הספירות בכל אחד משני העמודים, הכדור הלבן בכתרה של הכהנת במיקום של ספירת דעת לפי Waite, הצלב שלחזה הכהנת נמצא במיקום של ספירת תפארת, הירח שלרגלי הכהנת נמצא במיקום של ספירת יסוד, וספירת מלכות נמצאת מתחת לגבול התחתון של הקלף.

הקלפים מחבילת השחר המוזהב משקפים אף הם את מיקומם על עץ החיים, כמודגם בטבלה הבאה בה מובאים קלפים מחבילת המסדר הפנימי של ה Whare Ra, מהמרכזים של השחר המוזהב בניו-זילנד -

השוטה הקוסם הכהנת
השוטה מחבילת השחר המוזהב הקוסם מחבילת השחר המוזהב הכהנת מחבילת השחר המוזהב
השוטה, מחזיק בידו השמאלית, המושטת כלפי מטה, זאב המסמל את חוכמת העולם הקשור בחבל, וידו הימנית מושטת כלפי מעלה לקטוף פרח מהעץ - ידיו מרמזות לקשר בין ספירת חכמה לספירת כתר. הקוסם עומד מול מזבח שעליו ארבעת סמלי הסדרות מהאסים, הקשורים לספירת כתר. הקדוסיוס, המטה של מרקורי, הכוכב המותאם לשיטת השחר המוזהב לקוסם, נקשר אף הוא לעץ החיים, כשספירה בראש המטה מותאמת לספירת כתר, וזוג הכנפיים נפרשות מעל ספירות חכמה ובינה. הכהנת מכוסה במעין הינומה, המכסה את כל גופה אך מגלה גביע.

בחבילת הריידר כל הגביעים בחבילה זהים ופשוטים, פרט לשניים - הגביע מאס הגביעים, והגביע שבידיה של מלכת הגביעים.

הגביע של מלכת הגביעים של חבילת הריידר הגביע של מלכת הגביעים סגור ונושא לראשו צלב, כמו גביע המשמש בכנסיות לשמירת שרידי קדושים. משני צידי הגביע שני מלאכים מתפללים. אחת הסצינות באגדות המלך ארתור היא של זוג מלאכים המניחים את הגביע הקדוש במרכז השולחן העגול שסביבו ישבו ארתור ואביריו.
הגביע מאס הגביעים של חבילת הריידר

הקלף מייצג את ה Eucharist, הטקס המסמל את הארוחה האחרונה של ישו. היונה היא סמל לרוח הקודש, העיגול עם הצלב בפי היונה הוא לחם הקודש המסמל את בשרו של ישו, והגביע מכיל יין המסמל את דמו של ישו - ולכן גם את הגביע הקדוש מאגדות המלך ארתור). הפעמונים אף הם חלק מהטקס – הכמרים המשיכו לנהל את הטקס בלטינית גם לאחר שהפכה לשפה מתה, וכך עלה הצורך לסמן לקהל המאמינים מתי הפכו היין והלחם לדמו ובשרו של ישו, מה שנעשה בעזרת פעמון.

מהגביע יוצאים חמישה זרמי-מים הנשפכים לאגם. חמשת הזרמים מסמלים את נהרות גן עדן, המתוארים בבראשית א':י'-טו' - "י וְנָהָר יֹצֵא מֵעֵדֶן, לְהַשְׁקוֹת אֶת-הַגָּן; וּמִשָּׁם, יִפָּרֵד, וְהָיָה, לְאַרְבָּעָה רָאשִׁים. יא שֵׁם הָאֶחָד, פִּישׁוֹן--הוּא הַסֹּבֵב, אֵת כָּל-אֶרֶץ הַחֲוִילָה, אֲשֶׁר-שָׁם, הַזָּהָב. יב וּזְהַב הָאָרֶץ הַהִוא, טוֹב; שָׁם הַבְּדֹלַח, וְאֶבֶן הַשֹּׁהַם. יג וְשֵׁם-הַנָּהָר הַשֵּׁנִי, גִּיחוֹן--הוּא הַסּוֹבֵב, אֵת כָּל-אֶרֶץ כּוּשׁ. יד וְשֵׁם הַנָּהָר הַשְּׁלִישִׁי חִדֶּקֶל, הוּא הַהֹלֵךְ קִדְמַת אַשּׁוּר; וְהַנָּהָר הָרְבִיעִי, הוּא פְרָת. טו וַיִּקַּח יְהוָה אֱלֹהִים, אֶת-הָאָדָם; וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן-עֵדֶן, לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ."

בזוהר התייחסו לארבעת הנהרות הללו, ובאחוות השחר המוזהב פתחו את הנושא. שלושת הספירות העליונות בעץ החיים נתפסו כגן עדן, ושבע התחתונות לעולם הזה. המעבר ביניהם נעשה דרך ספירת דעת - הגשר ביניהם. בהרצאת הידע הרביעית של השחר המוזהב למד החניך כי הנהר זורם עד ספירת דעת, ומשם מתפצל לארבעת הנהרות. הפישון, נהר האש, זורם לגבורה. הגיחון, נהר המים, זורם לחסד. החידקל, נהר האויר, זורם לתפארת. הפרת, נהר האדמה, זורם למלכות.

בהשחר המוזהב השתמשו ב magical images לשם ייצוג של ישויות שונות, לדוגמא ספירות ודקאנים, למטרות כמו מדיטציות, וניתן למצוא אותם, לדוגמא, ב Liber 777 של קראולי. לדוגמא הדמות של ספירת חסד היא מלך עם כתר לראשו היושב על כס מלכות, הדמות של ספירת גבורה היא לוחם חמוש עם כתר לראשו רכוב במרכבה, והדמות של מלכות היא אישה צעירה עם כתר לראשה. לספירת תפארת הותאמו מספר דמויות - מלך, ילד, ואל מוקרב (ארכיטיפ שמכסה דמויות כמו ישו ואוסיריס).

הכהנת מותאמת בשיטת השחר המוזהב לנתיב המחבר את ספירת תפארת לספירת כתר, ולכן גם לספירת דעת.

בחבילת הריידר יש ארבעה קלפי ארקנה גדולה עם נהרות - הקיסר (דומה לדמות של ספירת חסד), המרכבה (דומה לדמות של ספירת גבורה), הקיסרית (דומה לדמות של ספירת מלכות), והמוות (המוליך לספירת תפארת - קשור חזק לתחייה מחדש, ויש בקלף ילד ומלך). נראה כי Waite הכניס את הנהרות הללו לקלפי הארקנה הגדולה - הנהר מתפצל בקלף הכהנת, משם המים בקצה הגלימה הופכים לארבעה נהרות - הפישון זורם לקיסר, החידקל למרכבה, הגיחון למוות, והפרת לקיסרית.

כך הנהרות קשורים, בחבילת הריידר הן לאס הגביעים והן לכהנת הגדולה.

ההתייחסות לגביע כעצם מיוחד בחבילת הריידר היא כאל הגביע הקדוש (the Holy Grail) - הגביע בו, לפי האמונה הנוצרית, הוחזק מעט מדמו של ישו, שזרם מהפצע שגרם לו חייל רומי בדקירת רומח לאחר שנצלב (ובקלף הקוסם של השחר המוזהב מניו-זילנד אין מטה על המזבח, אלא רומח - אותו רומח בו נדקר ישו, ונחשב אף הוא לשריד קדוש). בהשחר המוזהב השוטה קושר לפרסיבל, ומסע החניכה של החבר במסדר - שהחל עם קלף העולם והמשיך אל עבר קלפי הכהנת, הקוסם, והשוטה - הושווה למסעו של פרסיבל בעקבות הגביע הקדוש.

לכן אני חושב ש Waite ראה בגביע סמל לגביע הקדוש, ואת הגביע שבחבילת השחר המוזהב הכהנת מחזיקה בידיה, הוא הסתיר מאחורי הוילון - החניך, שמשלים את מסעו, עובר את נתיבה של הכהנת, מגיע אל ספירת כתר הקשורה בארבעת האסים, ומגיע אל הגביע הקדוש, הנגלה מאחורי הוילון כגביע שבחבילת Besancon -

Ace of Cups from Renault 1920 deck, probably from Jerger Besancon tarot of late 18th century or early 19th century

Marie-Louise von Franz מביאה בספרה Alchemy את האיור הבא מתוך טקסט אלכימי בשם Rosarium Philosophorum, הדומה לאיור אס הגביעים הן בחבילת הריידר כמו גם לאס הגביעים מחבילת ויסקונטי-ספורזה, שהמזרקה הייתה מסמליה. היא מזהה את האיור עם אבן החכמים ומי החיים, והזרימה של החיים בעלי-המשמעות.

איור מ Rosarium Philosophorum אס הגביעים, חבילת
Pierpont-Morgan Visconti-Sforza
The first plate of Rosarium Philosophorum Pierpont-Morgan Visconti-Sforza Ace of Cups

חזרה לדף ה טארוט שלי.