קלף העולם

© כל הזכויות שמורות לאורי רז

ההסטוריה של קלף

האיור המקובל לקלף העולם, לדוגמא הקלפים מחבילות המרסיי של Jacques Vieville ושל Jean Dodal, הינו איקונה מקובלת בנצרות בשם Christ in Majesty. מקור האיור במעשי השליחים פרק א', בו נפרדים השליחים מישו:

Judgement Visconti Sforza ו וַיְהִי בְּהִתְאַסְּפָם יַחַד וַיִּשְׁאָלֻהוּ לֵאמֹר אֲדֹנֵינוּ הֲתָשִׁיב בָּעֵת הַזֹּאת אֶת־הַמַּלְכוּת לְיִשְׂרָאֵל׃
ז וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם לׁא לָכֶם לָדַעַת אֶת־הָעִתִּים וְאֶת־הַמוֹעֲדִים אֲשֶׁר יָעַד הָאָב בְּמֶמְשַׁלְתּוֹ׃
ח אֲבָל תִּתְאַזְּרוּ עֹז כְּנֹחַ עֲלֵיכֶם רוּחַ הַקֹּדֶשׁ וִהְיִיתֶם עֵדַי בִּירוּשָׁלַיִם וּבְכָל־יְהוּדָה וּבְשֹׁמְרוֹן וְעַד־קְצֵה הָאָרֶץ׃
ט כְּכַלֹּתוֹ לְדַבֵּר אֶת־הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה נַעֲלָה מֵהֶם וְעֵינֵיהֶם רֹאוֹת וַיִּשָּׂאֵהוּ עָנָן מִנֶּגֶד עֵינֵיהֶם׃
י וַיַּבִּיטוּ אַחֲרָיו בַּעֲלׁתוֹ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה שְׁנֵי אֲנָשִׁים לְבֻשֵׁי לָבָן נִצָּבִים עֲלֵיהֶם וְאֹמְרִים׃
יא אַנְשֵׁי הַגָּלִיל לָמָּה־זֶּה אַתֶּם עֹמְדִים וּמַבִּיטִים הַשָּׁמָיְמָה יֵשׁוּעַ זֶה אֲשֶׁר לֻקַּח מֵעֲלֵיכֶם וַיַּעַל לַמָּרוֹם כֵּן יָבֹא כַּאֲשֶׁר רְאִיתֶם אֹתוֹ עֹלֶה לַמָּרוֹם׃
יב וַיִּפְנוּ וַיֵּלְכוּ יְרוּשָׁלַיְמָה מִן־הָהָר הַנִּקְרָא הַר־הַזֵּיתִים הַקָּרוֹב לִירוּשָׁלַיִם כְּדֶרֶך תְּחוּם שַׁבָּת׃

הענן הוחלף במנדורלה (מסגרת בצורת שקד), כפי שנעשה באיורים פאגאניים של אלים רומאיים, לדוגמא יופיטר, או בני אדם שהועלו לדרגת אל. האיור של ישו בתוך מנדורלה מפורש בצורה נוספת - ישו כמגשר בין העולם האנושי ובין עולם האל נמצא בשטח הנוצר מחיתוך שני עיגולים המייצגים את שני העולמות. האיור מייצג את חזרתו של ישו המשיח בסוף הימים, לאחר תחיית המתים ויום הדין.

בקלף העולם מחבילת Visconti Sforza מצויירת ירושליים החדשה המתוארת בברית החדשה, לדוגמא חזון יוחנן כא' י' "וַיַּרְאֵנִי אֶת־הָעִיר הַגְּדוֹלָה אֶת־יְרוּשָׁלַיִם עִיר הַקֹּדֶשׁ יֹרֶדֶת מִן־הַשָּׁמָיִם מֵאֵת אֱלׁהִים׃", גן העדן אליו יבואו הצדיקים באחרית הימים. כך גם לא מפתיע לראות בקלף יום הדין מחבילת Visconti Sforza אחרת את תחיית המתים על רקע שנראה כירושליים, כשגם ביהדות קיימת האמונה כי עם ביאת המשיח תחל תחיית המתים בבית הקברות שבהר הזיתים.

קבלה בקלף

בשחר המוזהב פיתחו את המוטיב מהחבילות הצרפתיות. האישה באמצע הקלף מייצגת את הכלה מן האפוקליפסה. היא מחזיקה בידיה שני מטות המייצגים את שני הכוחות המנוגדים הבסיסיים. רגליה המוצלבות, כמו גם ארבעת הכרובים בפינות הקלף והלקוחי מחזון יחזקאל, מייצגים את ארבעת האותיות של השם המפורש, ארבעת היסודות, וארבעת המזלות הקרדינליים. המנדורלה הומרה בתריסר עיגולים גדולים המייצגים את המזלות וצבועים בצבעי המזלות, ועל אילו מופיעים 72 עיגולים קטנים המייצגים את ע"ב השמות. בקלף מחבילת ה Whare Ra מופיע כוכב בעל שבע פינות המייצג את שבעת ההיכלות של עולם עשייה, שבעת השמות להם מתחלק שם מ"ב, ושבעת כוכבי הלכת. סמלים אילו הפכו את הקלף לייצוג לעולם כולו, כשבעת הכנת החבילה שבתאי נחשב לכוכב הלכת החיצוני ביותר.

הכלה מן האפוקליפסה היא ירושליים, כמתואר בחזון יוחנן כא': "ב וְאֶת-הָעִיר הַקְּדוֹשָׁה אֶת-יְרוּשָׁלַיִם הַחֲדָשָׁה אָנֹכִי יוֹחָנָן רָאִיתִי יֹרֶדֶת מֵאֵת אֱלֹהִים מִן-הַשָּׁמָיִם כְּכַלָּה בְקִשֻּׁרֶיהָ עֲרוּכָה לְבַעְלָהּ: ... ט וַיָּבֹא אֵלַי אֶחָד מִן-שִׁבְעַת הַמַּלְאָכִים נֹשְׂאֵי שִׁבְעָה הַמִּזְרָקִים הַמְּלֵאִים שֶׁבַע הַמַּגֵּפוֹת הָאַחֲרֹנוֹת וַיְדַבֵּר אֵלַי לֵאמֹר בֹּא וְאַרְאֲךָ אֶת-הַכַּלָּה אֵשֶׁת הַשֶּׂה׃ י וַיִּשָּׂאֵנִי בָרוּחַ אֶל-הַר גָּדוֹל וְנִשָּׂא וַיַּרְאֵנִי אֶת-הָעִיר הַגְּדוֹלָה אֶת-יְרוּשָׁלַיִם עִיר הַקֹּדֶשׁ יֹרֶדֶת מִן-הַשָּׁמָיִם מֵאֵת אֱלֹהִים׃"

בחבילה של קראולי מופיעה אליפסה המחולקת ל 72 שלישיות של ריבועים, המייצגות את ע"ב השמות, המורכבים משלוש אותיות כל אחד.

האות ת'

האות ת' מסמלת את האמת, שכן כוחה נמצא בתוצאות, ולכן היא גם האות המתאימה לסמל את ייעודו של האדם - ולכן מתאים לאות זאת גם קלף העולם המסמל את מטרתו ואת סוף מסעו של השוטה בארקנה הגדולה. כמו כן יש שזיהו את הדמות במרכז הקלף עם האמת.

המשמעות של ת' כמילה (תו) היא סימן, ובמשמעות זאת היא מופיעה ביחזקאל פרק ט', כסימן המבדיל בין הצדיקים ובין הרשעים, הבדלה הנעשית גם באחרית הימים אז שוב מובדלים הצדיקים הזוכים בהתגלות האלוהית, בגן העדן, ובירושליים של מעלה -

ד וַיֹּאמֶר יְהוָה, אֵלָו, עֲבֹר בְּתוֹךְ הָעִיר, בְּתוֹךְ יְרוּשָׁלִָם; וְהִתְוִיתָ תָּו עַל-מִצְחוֹת הָאֲנָשִׁים, הַנֶּאֱנָחִים וְהַנֶּאֱנָקִים, עַל כָּל-הַתּוֹעֵבוֹת, הַנַּעֲשׂוֹת בְּתוֹכָהּ. ה וּלְאֵלֶּה אָמַר בְּאָזְנַי, עִבְרוּ בָעִיר אַחֲרָיו וְהַכּוּ: עַל- (אַל-) תָּחֹס עֵינְיכֶם (עֵינְכֶם), וְאַל-תַּחְמֹלוּ. ו זָקֵן בָּחוּר וּבְתוּלָה וְטַף וְנָשִׁים תַּהַרְגוּ לְמַשְׁחִית, וְעַל-כָּל-אִישׁ אֲשֶׁר-עָלָיו הַתָּו אַל-תִּגַּשׁוּ, וּמִמִּקְדָּשִׁי, תָּחֵלּוּ; וַיָּחֵלּוּ בָּאֲנָשִׁים הַזְּקֵנִים, אֲשֶׁר לִפְנֵי הַבָּיִת. ז וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם טַמְּאוּ אֶת-הַבַּיִת, וּמַלְאוּ אֶת-הַחֲצֵרוֹת חֲלָלִים--צֵאוּ; וְיָצְאוּ, וְהִכּוּ בָעִיר. ח וַיְהִי, כְּהַכּוֹתָם, וְנֵאשְׁאַר, אָנִי; וָאֶפְּלָה עַל-פָּנַי וָאֶזְעַק, וָאֹמַר אֲהָהּ אֲדֹנָי יְהוִה, הֲמַשְׁחִית אַתָּה אֵת כָּל-שְׁאֵרִית יִשְׂרָאֵל, בְּשָׁפְכְּךָ אֶת-חֲמָתְךָ עַל-יְרוּשָׁלִָם. ט וַיֹּאמֶר אֵלַי, עֲוֹן בֵּית-יִשְׂרָאֵל וִיהוּדָה גָּדוֹל בִּמְאֹד מְאֹד, וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ דָּמִים, וְהָעִיר מָלְאָה מֻטֶּה: כִּי אָמְרוּ, עָזַב יְהוָה אֶת-הָאָרֶץ, וְאֵין יְהוָה, רֹאֶה. י וְגַם-אֲנִי--לֹא-תָחוֹס עֵינִי, וְלֹא אֶחְמֹל; דַּרְכָּם, בְּרֹאשָׁם נָתָתִּי. יא וְהִנֵּה הָאִישׁ לְבֻשׁ הַבַּדִּים, אֲשֶׁר הַקֶּסֶת בְּמָתְנָיו, מֵשִׁיב דָּבָר, לֵאמֹר: עָשִׂיתִי, כְֹּאֲשֶׁר (כְּכֹל אֲשֶׁר) צִוִּיתָנִי.

הקלף בחבילת הריידר

קלף העולם בחבילת הריידר דומה לקלף הגלגל ברקע הכחול, ארבעת הדמויות על גבי עננים בפינות הקלף, והאליפסה במרכז. הדמיון בין הקלפים מקשר את הדמות במרכז הקלף עם יסוד הרוח.

מילות מפתח למשמעות הקלף

השלמה, סיום וסגירת קצוות, הצלחה, נסיעה, הגירה.

Visconti-Sforza

Visconti Sforza World card
Castle Ursino

World card from castle Ursino
Minchiate Fiorentine
Minchiate Fiorentine World card
Bodet

Bodet World card
Christ in Majesty
Christ in Majesty
יופיטר
הדפסי מנטנייה
Jupiter Mantegna
חבילת מרסיי
Jacques Viéville
Vieville World card
חבילת מרסיי
Jean Dodal
Jean Dodal World card
השחר המוזהב
Whare Ra
Whare Ra World Card
השחר המוזהב
Cicero
Cicero's Golden Dawn World card
חבילת ווייט-סמית'

Rider Waite Smith World card
Crowley Thoth

Aleister Crowley's Thoth World card



ביבליוגרפיה ומקורות קריאה מומלצים:

חזרה לאינדקס דפי הפרשנויות