הרצאת מבוא: מסדר השחר המוזהב

המסדר הוקם באנגליה בשנת 1887 על-ידי S. L. MacGregor Mathers ,William Wynn Westcott, ו Dr. W. Robert Woodman, שהיו חברים הן בבונים החופשיים והן במסדר צלב השושנה, אחרי שמצאו טקסט מוצפן בכתב סתרים (The Cipher Manuscript), שהכיל שלדים של טקסי החניכה למסדר בשם השחר המוזהב.

לטענת מקימי המסדר, הספר נמצא בספריה של מסדר הבונים החופשיים או נרכש בחנות ספרים יד שנייה כשהוא מיוחס לחברה גרמניה במסדר בשם אנה ספרנגל. ככל הנראה המסמך נכתב על-ידי ווסטקוט ויוחס למסדר אירופאי עתיק מכיוון שבאותה תקופה המיסטיקה לא הייתה מפותחת כל כך באנגליה, בעוד שלידע עתיק, בעיקר מאירופה בה המיסטיקה הייתה מפותחת, ניתן כבוד רב.

ווסטקוט גייס את וודמן, שעמד בראש מסדר צלב השושנה באנגליה, בעיקר בשביל לתת למסדר הילת כבוד, ואת מאת'רס, שבנה מהשלדים הללו טקסי חניכה מלאים, שהתבססו על שילוב של תחומי מיסטיקה מערביים רבים, כגון קבלה, טארוט, אסטרולוגיה, טכניקות מדיטציה שונות, טקסי חניכה של הבונים החופשיים ומסדר צלב השושנה, וכתביהם של מיסטיקנים כמו אליפז לוי. כמו כן מאת'רס מיזג תורות מסטיות רבות לכדי שיטה מאוחדת ששימשה את המסדר. כחלק ממיזוג זה יצרו ווסטקוט מאת'רס את חבילת הטארוט של המסדר, התאמות בין הטארוט לאסטרולוגיה ובין הטארוט לקבלה.

עם התרחבות המסדר והקמת מרכזים חדשים, כתב מאת'רס את טקסי החניכה למסדר הפנימי על סמך תקשורים, תוך הסתמכות על הספר הסודי ושימוש בחומרים מטקסי החניכה של מסדרי הבונים החופשיים וצלב השושנה. החניכה נערכה בתוך "כספת" ששיחזרה את קיברו המיתולוגי של קריסטיאן רוזנקרויץ - המקים המיתולוגי של מסדר צלב השושנה.

עם השנים החלו חיכוכים בין חברי המסדר הבכירים להוביל להתפרקות המסדר. בתחילה נפטר ד"ר וודמן, שמלכתחילה היה בעל תפקיד משני במסדר, ואח"כ דחק מאת'רס את ווסטקוט. אח"כ הובילו מחלוקות בין ראשי המרכזים לתביעות משפטיות, ולבסוף התפצל המסדר על רקע חניכתו של קראולי, שנתפס כיורשו הפוטנציאלי של מאת'רס, למסדר הפנימי על-ידי מאת'רס עצמו נוכח התנגדותם של ראשי מרכזים במסדר.

המסדר התפצל למספר מרכזים, לדוגמא Stella Matutina ברשות ד"ר פלקין ואשתו, Isis-Urania ברשות ארתור ווייט, קראולי פרש ב 1903 והצטרף ל Ordo Tempeli Orienties (הוא עמד בראש המסדר תקופה מסויימת, והמסדר טוען שירש את זכויות היוצרים לכתביו של קראולי ולחבילת הטארוט שלו), דיון פורצ'ון שהקימה את אחוות האור הנסתר, ופול פוסטר קייס שהקים את מסדר Builders of the Adytum.

כתבי המסדר נחשבו לסודיים, וחברי המסדר נשבעו במהלך טקסי החניכה שלא להדליף אותם לציבור הרחב, או אפילו להודות בקיומם. עם זאת, קראולי - שחשד עוד לפני שפרש מהמסדר בכך שכתבי היסוד של המסדר הם זיוף - פרסם ב 1909 רבים מכתביו של מאת'רס ברבעון מסטי בשם The Equinox. הדבר עורר את זעמם של רבים מחברי המסדר על קראולי, אך מכיוון שהרבעון זכה לתפוצה מוגבלת לא הייתה לפרסום השפעה נרחבת. עם השנים דלפו לאיתם עוד כתבים של מסדר השחר המוזהב, לדוגמא על-ידי פול פוסטר קייס, אך הציבור הרחב לא נחשף אליהם עד שבאמצע שנות השמונים פרסם Israel Regardie את רוב הכתבים מפלג המסדר בו היה חבר. מאז נפרץ הסכר על-ידי ישראל רגרדי פורסמו עוד ועוד מכתבי המסדר, אך עד היום צצים פה ושם כתבים שלא פורסמו קודם.

חברים במסדר החיצוני למדו להשתמש בחבילה מסורתית, לדוגמא טארוט מרסיי, ועם המעבר למסדר הפנימי נחשפו לחבילה הסודית של המסדר. לדוגמא עם המעבר למסדר הפנימי קיבל החניך את Book T, שכלל תיאור של הארקנה הקטנה והקישורים בין החבילה לבין הקבלה והאסטרולוגיה.

בשנים האחרונות פורסמו כמה חבילות החושפות את חבילת המסדר הסודית.

אחת פורסמה על-ידי Robert Wang, שלמד מישראל רגארדי, חבילה שלטענתו הינה שחזור מדוייק של חבילת המסדר על סמך כתבים שפורסמו ברבים ועל סמך חומרים פרטיים (לדוגמא החבילה האישית של ישראל רגארדי שלא פורסמה מעולם). אני מסופק לגבי דיוק השחזור - פרטים רבים המתוארים ב Book T, לדוגמא בקלפי החצר, אינם מופיעים בקלפים של וואנג, ובעוד שבחבילת המסדר היו שני קלפי מיזוג שונים בחבילה של וואנג יש רק אחד.

שנייה פורסמה על-ידי Chic & Tabatha Sandra Cicero, שאף הם למדו מישראל רגארדי, ושחבילתם דומה יותר לתיאורים המופיעים ב Book T וכוללת שני קלפי מיזוג כמתואר בטקסי החניכה.

בין התפרקות המסדר לפרסום שתי חבילות אילו, הוצאו לאור שלוש חבילות שהושפעו מחבילת המסדר הסודית.

הראשונה הייתה חבילה שתוכננה על-ידי ארתור אדוארד ווייט וצויירה על-ידי Pamela Colman Smith. החבילה עצמה פורסמה בשנת 1909 על-ידי מוציא לאור בשם ריידר, כששנה אחר-כך פורסמה החבילה עם הספר שכתב ווייט על חבילתו בשם The Pictorial Key to the Tarot. החבילה שונה מאוד מחבילת המסדר, אך עדיין חשפה מעט פרטים מחבילת המסדר המקורית, לדוגמא את הסדר של קלפי הארקנה הגדולה ורמזים לגבי ההתאמה בין קלפי הארקנה הגדולה לאסטרולוגיה.

השנייה הייתה חבילה שתוכננה על-ידי פול פוסטר קייס וצויירה על-ידי Jessie Burns Park, ןפורסמה בשנת 1931. הארקנה הגדולה וקלפי החצר של החבילה דומים לקלפים מחבילת הריידר, אך שאר קלפי הארקנה הקטנה אינם מאויירים. הקלפים הלא מאויירים מדגישים את המיזוג בין הטארוט לקבלה של מאת'רס, וקלפי החצר והארקנה הגדולה שונו לגרסאות דומות יותר לאילו מחבילת המסדר הסודית. במסורת מסדר השחר המוזהב, החבילה הודפסה בשחור לבן עם הוראות צביעה.

השלישית הייתה חבילה שתוכננה על-ידי קראולי וצויירה על-ידי Lady Frieda Harris במקביל למלחמת העולם השנייה. במקביל להכנת החבילה כתב קראולי ספר עליה, שנקרא The Book of Thoth. זמן קצר לאחר השלמת החבילה נפטר קראולי, והחבילה עצמה לא הוצאה לאור במשך שנים רבות עד לאחר מותה של ליידי פרידה האריס. החבילה של קראולי חשפה אף היא פרטים מחבילת המסדר המקורית - קלפי החצר אינם נציגי מעמדות כבחבילות מסורתיות אלא משפחה מלכותית (אביר, מלכה, נסיך, ונסיכה) ודומים לתיאורים מ Book T וקלף המיזוג איננו מסורתי אלא דומה לגרסה השנייה והחדשנית של קלף המיזוג מחבילת המסדר.

במשך מאות בשנים האמינו כי כדור הארץ שוכן במרכז היקום, כשכל היקום פשוטו כמשמעו סובב סביב הארץ.

האיור המצורף מציג את התפיסה הזאת - כדור הארץ (עולם היסודות בו נמצאים המינרלים, הצמחים, בעלי החיים, ובני האדם) באמצע. את כדור הארץ מקיפות ספירות בדולח קונצרטיות עליהן יושבים כוכבי הלכת לפי סדר מהירותם הנראית על רקע הכוכבים הקבועים - הירח המהיר ביותר בפנים, אחריו מרקורי, ונוס, שמש, מאדים, יופיטר, ואחריו סאטורן האיטי בין השבעה, ולבסוף המזלות (כוכבי השבת), וראשית הגלגלים - אלוהים.

מודל היקום לפי תלמאי

תפיסה זאת מתיישבת עם התפיסה הקבלית של בריאת העולם - אלוהים הצטמצם כדי לפנות מקום לבריאה (אלוהים יצר חלל אותו הוא מקיף כדי שיהיה מקום לדברים החדשים), ואז ברא את העולם בסדרה של האצלויות שהן הספירות עד לבריאת העולם עצמו.

כך יצרו מיסטיקנים נוצרים גירסה של עץ החיים הבנויה על המודל של תלמאי ועץ החיים מהקבלה היהודית.

לעשר הספירות הותאמו עשר ישויות מהמודל של תלמאי לפי הסדר הבא -

גירסת עץ חיים זאת נוצרה על-ידי נזיר ישועי בשם קירשר, שהתאים את אותיות הא"ב העברי לנתיבים בסדר רץ מלמעלה (הנתיב המוביל מכתר לחוכמה) למטה (הנתיב המוביל מיסוד למלכות).

כחלק מה Cipher Manuscript ששימש להקמת המסדר, הובאה התאמה בין קלפי הארקנה הגדולה לאותיות הא"ב.

לשוטה לא היה מספר או מיקום קבוע בסדר של קלפי הארקנה הגדולה, ומחבר המסמך בחר לשים אותו ראשון כקלף אפס. אחר כך התאים לכל קלף אות מהא"ב לפי סדר - א' לשוטה, ב' לקוסם, ..., ת' לעולם. עם האותיות הותאמו גם המשמעויות של האותיות מספר יצירה - א'-אויר לשוטה, ... מ'-מים לתלוי, ... ש'-אש ליום הדין. אך ההתאמה הזאת לא הייתה מושלמת - לקלף הכוח (מספר 11 בסדר המקורי) הותאם מזל מאזניים ולקלף הצדק (מספר 8 בסדר המקורי) הותאם מזל אריה - ולכן המחבר החליף את הסדר של שני הקלפים. את הקלפים הוא התאים לנתיבים בעץ החיים עפ"י האותיות, כך שא'-השוטה בראש העץ ות'-העולם בתחתית העץ.

החניכה למסדר נערכה כטיפוס במעלה עץ החיים - בטקס הראשון החניך עלה מעולם הקליפות הקבלי לספירת מלכות, בשני מספירת מלכות לספירת יסוד דרך הנתיב התחתון (השייך לאות ת' ולקלף העולם), בשלישי מספירת יסוד לספירת הוד דרך שני הנתיבים הבאים (הנתיב ממלכות להוד השייך לאות ש' ולקלף יום הדין, והנתיב מיסוד להוד השייך לאות ר' ולקלף השמש), וכך הלאה.

עץ החיים בגירסת קירשר
דרגות החניכה של מסדר השחר המוזהב
מספר שם הדרגה יסוד כוכב ספירה
המסדר החיצוני
0=0 Neophyte
10=1 Zelator אדמה מלכות
9=2 Theoricus אויר ירח יסוד
8=3 Practicus מים מרקורי הוד
7=4 Philosophus אש ונוס נצח
המסדר הפנימי
6=5 Adeptus Minor רוח שמש תפארת
5=6 Adeptus Major מארס גבורה
4=7 Adeptus Exemptus יופיטר חסד
מסדר המאסטרים הנסתרים
3=8 Magister Templi סאטורן בינה
2=9 Magus ספירת כוכבי השבת חוכמה
1=10 Ipsissimus כתר

מסלול החניכה החל כשהחניך נמצא בעול םהקליפות ועולה ממנו לספירת מלכות, ומשם ממשיך לטפס במעלה העץ אל עבר ספירת כתר , קרי אל האלוהים.

התוצאה היא שהחניך פגש במסעו את הקלפים בסדר נומרולוגי הפוך - קלף העולם ראשון (המייצג את עולם החומר), דרך יום הדין והשמש, עד לקלפי הכהנת, הקוסם, והשוטה (שסימל מצב של הארה רוחנית בסגנון היוגה של המזרח).

הקלפים הממוספרים הותאמו לספירות באופן נומרולוגי - קלפי העשר לספירת מלכות, קלפי התשע לספירת יסוד, וכך הלאה עד לאסים שהותאמו לספירת כתר. קלפי החצר הותאמו אף הם לעץ החיים, על סמך השאלת מבנים קיימים מהזוהר. בספר הזוהר ספירת חוכמה מתוארת כדמות האב, ספירת בינה כדמות האם, ספירת תפארת (ולמעשה כל זעיר אנפין - הספירות מיסוד עד חסד) כדמות בן, וספירת מלכות כדמות בת. Mathers, ב Book T, התאים את האביר לאב ולספירת חוכמה, את המלכה לאם ולספירת בינה, את המלך הפך לנסיך ולדמות הבן המתאימה לספירת תפארת, ואת המשרת הפך לנסיכה ולדמות הבת המתאימה לספירת מלכות.

כך פגש החניך גם את הקלפים הממוספרים וקלפי החצר בסדר ההפוך - מהעשיריות לאסים, ומהנסיכה הבת לאביר האב.

סביב מבנה בסיסי זה נבנו שאר השיטות של המסדר, לדוגמא משמעויות הקלפים נגזרו (בין השאר) מהנתיבים להם הותאמו ושיטת הצביעה שלהם. לדוגמא, כל אחד מקלפי הארקנה הגדולה נצבע בצבעים של הנתיב המתאים לו, וכל אחד מהקלפים הממוספרים נצבע בצבעי הספירה אליה הותאם.


ביבליוגרפיה ומקורות קריאה מומלצים

חזרה לדף ה טארוט שלי.