ההתאמה בין הארקנה הגדולה לאותיות הא' ב' העברי

הראשון להתאים את אותיות הא' ב' לארקנה הגדולה היה Comte de Mellet, במאמר קצר בספר Le Monde primitif של Antoine Court de Gébelin - הראשון שטען שמקורה של חבילת הטארוט במצרים. ההתאמה לא נעשתה לפי סדר, וכך קלף השמש הותאם לאות ג', קלף גלגל המזל לאות ל', וטייפון - קלף השטן - לאות ז'. השוטה מוקם בסוף הארקנה הגדולה, בגלל שלא היה לו מספר כלל, והוא הותאם לאות ת'. הספר פורסם במספר כרכים, שהראשון מהם יצא לאור ב 1773.

אליפז לוי קיבל את הקשר בין הארקנה הגדולה לאותיות הא' ב' העברי בספריו Dogme et Rituel de la Haute Magie, Clefs Majeures et Clavicules de Salomon, ו Magical Ritual of the Sanctum Regnum שפורסמו בחצי השני של המאה התשע-עשרה, אך יצר התאמה אחרת - אחד לאחד לפי הסדר. מכיוון שברוב החבילות השוטה לא ממוספר, עולה השאלה איפה להכניס אותו בסדר. אליפז לוי החליט, על סמך הגיונו האישי, להכניס אותו בין יום הדין לקלף העולם, ולהתאים אותו לאות ש'. התוצאה-

התאמה בין הטארוט לא'-ב' לפי אליפז לוי
א' הקוסם
פרשנות: קיום, תודעה, אדם, או אלוהים; הנושא בר ההבנה; אב הטיפוס לאותיות, האחדות אֵם המספרים, החומר הראשון (היולי). האיור של הקוסם \ להטוטן מבטא את הרעיונות האילו. גופו וידיו יוצרות את האות א'; סביב ראשו הִילָה בצורת ∞ סמל לחיים ורוח נצחית; לפניו חרבות, גביעים, ומטבעות; הוא מניף את מטה הפלאים למרומים. הוא בעל מראה צעיר ושיער מתולתל, כמו אפולו או מרקורי; חיוכו בטוח, וניצוץ חוכמה בעיניו.
הקוסם של אליפז לוי, מ Clefs Majeures et Clavicules de Salomon
ל' האיש התלוי
דוגמא \ הדגמה, הוראות, לימוד פומבי. הישג, קורבן, הרוח עולה מן החומר. האיור המבטא רעיונות אילו הוא איש תלוי מרגל אחת, ידיו קשורות מאחורי גבו בצורת משולש עומד, רגליו מוצלבות מעל המשולש. עמוד התלייה בצורת האות העברית ת', ושני העצים הזקופים מהם כרתו את ששת הענפים. הסברנו את סמל ההקרבה והעבודה שהושלמה במקום אחר.
האיש התלוי של אליפז לוי, מ Clefs Majeures et Clavicules de Salomon
ב' הכוהנת הגדולה
בית האלוהים ואדם, המקדש, החוק, גנוסיס, קבלה, כנסיית הנסתר, דוּאָד, אשת איש, אמא. שתיים הוא המספר הראשון. האיור המבטא רעיונות אילו הוא האפיפיורית, אישה מוכתרת, לראשה קרני הירח ואייזיס, וכיסוי ראש, צלב שמשי על חזה, ומחזיקה על ברכיה ספר, שהיא מסתירה בגלימתה. המחבר הפרוטסטנטי של ההיסטוריה המדומה של האפיפיורית יוהאנה השתמש, לטוב או לרע, למען האג'נדה שלו, בשני איורים מסקרנים של האפיפיורית או הכוהנת השליטה של הטארוט. האיורים האילו מייחסים לה את כל התכונות והמאפיינים של אייזיס; באחד היא נושאת ומטפלת בבנה הורוס; בשני יש לה שיער ארוך פזור. היא יושבת בין שני עמודי הדוּאָד, שמש עם ארבע קרניים על חזהף מניחה יד אחת על ספר ובידה השנייה סימן האזוטריות המקודשת, משמע שלוש אצבעות מתוחות ושתיים מקופלות, סמל למיסתורין. צעיף מתוח מאחורי ראשה, ופרחי לוטוס צפים על ים משני צידי כסאה. מצער שהמחבר הפרוטסטנטי לא ראה בסמל עתיק זה דבר מעבר לפורטרייט של האפיפיורית המדומה יוהאנה.
מ' המוות
הרקיע של יופיטר ומארס, שלטון וכוח, לידה חדשה, יצירה והרס. האיור המבטא רעיונות אילו הוא המוות, עורף ראשים עם כתרים לראשיהם באחו בו גדלים אנשים.
המוות של אליפז לוי, מ Clefs Majeures et Clavicules de Salomon
ג' הקיסרית
המילה, השילוש, שפע, פיריון, טבע, יצירה בשלושת העולמות. האיור המבטא רעיונות אילו הוא הקיסרית, אישה עם כנפיים וכתר יושבת על כס מלכות ומרימה מטה עם כדור העולם בקצהו. הנשר מסמל את הנשמה וחיים. היא ונוס-אוּרנְיָה היוונית, ובאפוקליפסה של יוחנן היא האישה הלבושה בשמש, הירח תחת רגליה, ועל ראשה כתר בעל שנים-עשר כוכבים. היא רוחניות, חיי נצח, ומלכת השמיים.
נ' מתינות
רקיע השמש, אקלימים, עונות, תנועה, שינויי החיים, המשתנה ומתחדש אך נשאר זהה. האיור המבטא רעיונות אילו הוא מתינות, מלאך עם סמל השמש על מצחו, ועל החזה ריבוע ומשולש המסמלים שביעייה, מוזג מגביע לגביע את שתי התמציות המרכיבות את אליקסיר החיים.
ד' הקיסר
השער הנשגב או השלטון במזרח, חניכה, כוח, השם המפורש, האבן הקובייתית או בסיסה. האיור המבטא רעיונות אילו הוא הקיסר, שליט שגופו מייצג זווית ישרה, ורגליו המוצלבות את תנור האלכימאים.
ס' השטן
הרקיע של מרקורי, מדע נסתר, מאגיה, סחר, צחות לשון, מיסתורין, כוח מוסרי. האיור המבטא רעיונות אילו הוא השטן, העז של מנדז, או הבפומט של המקדש עם כל התכונות הפנתאיסטיות.
המוות של אליפז לוי, מ Clefs Majeures et Clavicules de Salomon
ה' הכוהן הגדול
חיווי, הדגמה, הוראה, חוק, סימבוליזם, פילוסופיה דת. האיור המבטא רעיונות אילו הוא האפיפיור, או הכוהן הגדול. יש חבילות בהן הוא הוחלף ביופיטר. הכוהן הגדול, יושב בין עמודי הרמס או שלמה, מחווה בידו את סימן האזוטריות, ונשען על צלב עם שלושה מוטות אנכיים בצורת משולש. שני כמרים בדרג נמוך יותר כורעים ברך לפניו. עם שני הכתרים על העמודים מעליו וראשי שני הכמרים לפניו, הוא במרכז ריבוע ומייצג את הפנטגרם האלוהי, ומשמעותו המלאה*. העמודים מסמלים כורח או חוק, וראשיהם חופש או פעולה. אפשר לצייר קו מראשי העמודים לראשי שני הכמרים, וליצור ריבוע המחולק על-ידי צלב לארבעה משולשים, ובאמצע הצלב נמצא הכוהן הגדול, כמו עכביש באמצע הרשת, אילו ההשוואה הזאת הייתה עושה צדק לאמת, לתהילה, ולאור.

* אליפז לוי המציא את הרעיון שפנטגרם ישר, ⛤, הוא סמל לכוחות חיוביים, בעוד הפנטגרם ההפוך, ⛧, הוא סמל לכוחות שליליים.

ע' המגדל הנופל
הרקיע של הירח, שינויים, חתרנות, כשלונות. האיור המבטא רעיונות אילו הוא המגדל מוכה הברק, כנראה מגדל בבל. שני אנשים, ללא ספק נמרוד ומשיח השקר שלו או שר, נופלים מראש המגדל להריסותיו. אחד האנשים הנופלים כשגופו יוצר את האות ע'.
ו' האוהבים
רצף, שזירה, לינגם, הסתבכות, איחוד, חיבוק, מאבק, אנטגוניזם, שילוב, שיווי משקל. האיור המבטא רעיונות אילו הוא גבר העומד בין פיתוי לסגולה. מעליו זורחת שמש האמת, ובה אהבה מותחת קשת ומאיימת על הפיתוי בחיצה. בסדר עשר הספירות, סמל זה מתאים לספירת תפארת, משמע לאידיאליזם ויופיץ המספר שש מייצג את הניגוד בין שני המשולשים של אישור מוחלט ושלילה מוחלטת. לכן הוא מספר של עמל וחופש, ומסיבה זאת הוא מייצג גם יופי ותהילה מוסריים.
פ' הכוכב
רקיע הנשמה, השתפכות המחשב, השפעה מוסרית של רעיונות על צורה, חיי נצח. האיור המבטא רעיונות אילו הוא הכוכב ונעורי נצח.
ז' המרכבה
נשק, חרב, להט החרב המתהפכת, שביעיות קדושות, נצחון, אצולה, כהונה. האיור המבטא רעיונות אילו הוא מרכבה בצורת קוביה, עם ארבעה עמודים הנושאים כיסוי בד בצבע תכלת זרוע כוכבים. במרכבה, בין ארבעת העמודים, עומד מנצח ולראשו כתר עם שלושה פנגרמים זהובים וזורחים. על החזה שלו שלושה ריבועים חופפים, ועל כתפיו האורים והתומים של השליט המקריב, מסומלים על-ידי שני חצאי-סהר בגדולה וגבורה; בידו מטה ועליו כדור, ריבוע, ומשולש. הוא משדר גאווה ושלווה. שני ספינקסים מחוברים בעורפם רתומים למרכבה; הם מושכים אותה בכיוונים מנוגדים, אך מסתכלים באותו כיוון. אחד מהם שחור, השני לבן. על הריבוע בחזית המרכבה לינגם הודי, ועליו הכדור המכונף של המצרים.
הקמע לאות ז' של אליפז לוי
צ' הירח
היסודות, העולם הנראה, אור מוחזר, צורות חומריות, סימבוליזם. האיור המבטא רעיונות אילו הוא הירח, טל, סרטן עולה במים אל היבשה, כלב וזרב נובחים על הירח קשורים לבסיסם של שני מגדלים, נתיב מוביל לאופק ואובד זרוע כתמי דם.
ח' הצדק
איזון \ שיווי משקל, משיכה ודחייה, חיים, פחד, הבטחה ואיום. האיור המבטא רעיונות אילו הוא צדק עם חרב ומאזניים.
הצדק של אליפז לוי, מ Clefs Majeures et Clavicules de Salomon
ק' השמש
דברים מרוכבים, הראש, פסגה, נסיך השמיים. האיור המבטא רעיונות אילו הוא שמש זורחת ושני ילדים עירומים, מחזיקים ידיים במתחם מבוצר. בחבילות אחרות אישה טווה את חוט הגורל, ובאחרות ילד ערום על סוס לבן עם דגל שני בידו.
ט' הנזיר
טוב, פחד מרע, מוסר, חכמה. האיור המבטא רעיונות אילו הוא של חכם נשען על מטה, מחזיק לפניו פנס, המוסתר כולו בגלימתו. שם הקלף הנזיר או קפוצ'ין בגלל הברדס (קפוצ'ון) של גלימתו האוריינטלית. השם האמיתי של הקלף הוא חוכמה (prudence), ומשלים את ארבעת המידות הטובות הראשיות.
ר' יום הדין
העיקרון הוגטטיבי, כושר הפיריון של האדמה, חיי נצח. האיור המבטא רעיונות אילו הוא יום הדין. מלאך תוקע בחצוצרה והמתים קמים מקבריהם. האנשים האילו, חיים שהיו מתים, הם גבר, אישה, וילד - משולש החיים האנושיים.
י' גלגל המזל
עיקרון, גילוי, תשבוחות, כבוד גברי, פאלוס, פיריון גברי, מטה גברי. האיור המבטא רעיונות אילו הוא גלגל המזל, או הגלגל הקוסמולוגי של יחזקאל, שהרמנוביס עולה מימינו וטייפון יורד משמאלו, והספינקס באיזון מעליהם עם חרב בכף האריה שלו.
גלגל המזל של אליפז לוי, מ The Magical Ritual of the Sanctum Regnum
ש' השוטה
העיקרון החושי, הבשר, חיי נצח. פטליזם, עיוורון, השוטה, וחומר הנשאר לעצמו (ללא השגחה אלוהית). האיור המבטא רעיונות אילו הוא השוטה. אדם בלבוש שוטה, משוטט ללא מטרה, עמוס בארנק, המלא בוודאי בהבליו ושגיאותיו; בגדיו המרושלים חושפים את בושתו; נמר נושך אותו, והוא אינו יודע כיצד לברוח או להגן על עצמו. פאטאליזם. עיוורון. נטוש ללא השגחה (אלוהית) או הכוונה.
כ' הכוח
היד בפעולת תפיסה ואחיזה. האיור המבטא רעיונות אילו הוא הכוח, אישה עם כתר ה ∞ הויטאלי סוגרת, בשקט וללא מאמץ, את מלתעותיו של אריה זועם.
ת' העולם
המיקרוקוסמוס, הסכום של הכל מכל. האיור המבטא רעיונות אילו הוא כתר, או ספירת כתר, בין ארבע חיות הקודש. באמצע הכתר האמת מחזיקה מוט בכל יד.

מסדר השחר המוזהב הוקם ב 1888. הם קיבלו את ההתאמה הסדרתית, עם שני שינויים. הם מיקמו את השוטה בראש הארקנה הגדולה, והאות א'. כדי שההתאמות האסטרולוגיות של ספר יצירה יסתדרו יפה יותר, הם החליפו בין הכוח לצדק, כך שקלף הכוח יותאם לאות ט' ומזל אריה, וקלף הצדק יותאם לאות ל' ומזל מאזניים.

התאמה בין הטארוט לא'-ב' לפי השחר המוזהב
א' השוטה יסוד האויר
ב' הקוסם מרקורי ט' הכוח אריה ע' השטן גדי
ג' הכוהנת הירח י' הנזיר בתולה פ' המגדל מאדים
ד' הקיסרית ונוס כ' הגלגל יופיטר צ' הכוכב דלי
ה' הקיסר טלה ל' הצדק מאזניים ק' הירח דגים
ו' הכוהן שור מ' התלוי יסוד המים ר' השמש השמש
ז' האוהבים תאומים נ' המוות עקרב ש' יום הדין יסוד האש
ח' המרכבה סרטן ס' המיזוג קשת ת' העולם סאטורן

בחבילת ווייט-סמית' יש רמזים עבים לכך שכוונת המשורר הייתה לקבל את ההתאמה האנגלית, כמו ההחלפה של צדק וכוח וסמלים בקלפים עצמם:

ירח בקלף הכוהנת

הכהנת הגדולה מחבילת ווייט-סמית'
ונוס בקלף הקיסרית

הקיסרית מחבילת ווייט-סמית'
ראמים בקלף הקיסר

הקיסר, חבילת ווייט-סמית'
מזל סרטן בקלף המרכבה

שמלת הרכב מחבילת הריידר
נתיב המוליך לשמש
(תפארת) בקלף המוות
המוות, חבילת ווייט-סמית'
נתיב המוליך לשמש
(תפארת) בקלף המיזוג
המיזוג, חבילת ווייט-סמית'

רמז נוסף הוא התיאור של קלף השוטה - השמש הלבנה, סמל לספירת כתר, יודעת מאין בא, לאן הוא הולך, ואיך יחזור בנתיב אחר לאחר ימים רבים. השוטה הוא הנשמה בחיפוש אחר ניסיון חיים. ווייט הושפע מאליפז לוי, כמו גם מחבילות נוספות. עם זאת, התפיסות של של ווייט ואליפז לוי את השוטה מנוגדות. אליפז לוי לקח את הצד הנמוך שלו, חומר ללא רוח, בעוד ווייט ראה בו את הנשמה, הניצוץ האלוהי שיורד לעולם החומר ויחזור בסוף מסעו לאלוהים.

נראה שווייט חשב שאין התאמה מושלמת בין הארקנה הגדולה לאותיות הא'-ב', והוא יצר, כנראה, התאמה שונה בחבילה השנייה שלו. עם זאת, בחבילה שיצר עם פאמלה קולמן סמית', הוא קיבל את ההתאמה של השחר המוזהב, והתפיסה שלו את קלף השוטה הפוכה מזאת של אליפז לוי. לדעתי, זאת ההתאמה הטבעית להשתמש בה עם החבילה.



לקריאה נוספת:

חזרה לדף ה טארוט שלי.